Wednesday 14 November 2012

a must !

Assalamualaikum dear readers , para muslimin dan muslimat , para ahli-ahli syurga sekalian ,


i want to ask a question . not just to you , to basically everyone , including me ,

what if we know exactly where , when , how are we gonna die ? 

are we gonna behave the way we are right now ? sesungguhnya mati itu PASTI !  no one can escapes it , you can hide under a giant rock , or behind the bushes , but you still gonna die . you can be the most influential person alive on the planet but you are STILL 
and MOST DEFINITELY will ultimately die .
 so for me , ive been living in this world , bumi milik Allah ini for about 18 years 7 months , if katakanlah Allah tetapkan aku mati esok , dalam kelas pukul 11.45 , masa laoshi tengah mengajar , aku tengah sedap tidur , tiba-tiba malaikat datang ambil nyawa ,
 nauzubillahminzalik .selama 18 years of life , okay laa , tolak time baby and time guling-guling atas playmat , kira about hmmm 10 years of my life , apa aku buat dengan hidup yang Allah bagi pinjam ni ? aduhh terasa , agaknya bila berhadap depan Allah , Allah tanya 
" buat apa Aku bagi kau hidup atas muka bumi tu lama-lama?" agaknya ada aku nak jawab 
" aku duk tweet , facebook-ing , melepak , gelak hingga lalai , 
listen to irrelevant music and on top of that feel proud about myself " 
kalau macam ni laa jawapan aku , memang join laa 
VIP neraka jahannam yakni firaun dan yang sama species dengannya . 
ya Allah , Astaghfirullah , 
Subhanallah , Alhamdulillah , Allahu Akbar . 
kita ni manusia , bagi aku laa , different people different thoughts , betul ? 
bagi aku , diri yang amat lemah lagi hina , agaknya minta doa pun Allah tak pandang , sentiasa terdetik dalam hati menyatakan "ya Allah , aku takut mati" tapi apa persediaan ? 
solat lima waktu Alhamdulillah , tapi agaknya Allah terima tak lima waktu yang kita buat tu ? solat sunat pun kadang-kadang , jarang-jarang , pendek kata once in a blue moon lah , aduhh . baca quran Alhamdulillah , tapi hayatikah apa yang dibaca ? fahamkah apa yang nak disampaikan ? kita baca tafsirannya , sampai ke hati tak apa yang Allah turunkan tu ? 
ayat suci Allah tu ! Subhanallah !
reflections reflections . betapa kerdilnya kita berada di bumi Allah , 
rasa gah dan bangga dengan kejayaan yang kita ada yakni lalai , akan ada kematian yang mendatang . Astaghfirullah . i think most of the people are likely to say ohh we only live once YOLO . ohh fyi , whoever made this thing up , sure didnt know that we have afterlife , 
life in this world is nothing like afterlife , apa gunanya mengejar dunia yang akan musnah , sedangkan akhirat menanti yang berkekalan ? so the right term should be
 YOLT ----> you only live TWICE.
ingatlah hidup kita ini tak lama ,ajal datang bila-bila , malaikat datang hari-hari tengok kita , kita sewajarnya bersedia , so that bila malaikat datang menyahut , kita pergi dengan rasa gembira , dan tak wasted laa selama ini hidup atas muka bumi , hopefully , amal yang kita buat ini diterima Allah SWT , moga sempena amal hijrah ini juga , kita menjadi lebih baik , and sesama lah kita bangun daripada tidur , and really be better muslims insyaAllah . ameen .